zaterdag, april 08, 2006

Frans Masereel 1889 – 1972.





Een leven van engagement.





“Ik heb niet het gevoelen dat ik een directe boodschap moet brengen. Maar als ik ideeën heb, dan tracht ik die uit te drukken zo goed als ik kan. En, van tijd tot tijd, kunnen die ideeën inderdaad als boodschappen dienen. Maar dat is niet mijn vertrekpunt. Ik geloof niet dat ik een profeet ben, noch dat ik voldoende wijs ben om mij toe te laten boodschappen te brengen. Nochtans werden tal van mijn werken geïnterpreteerd als boodschappen.Ik ben erdoor geraakt en dat doet mij plezier, omdat als ik werkelijk waardevolle boodschappen zou kunnen brengen, dan denk ik dat ik dat met veel genoegen zou doen.”. Frans Masereel.



“Als alles vernietigd zou zijn, alle boeken, alle monumenten, alle foto’s, alle schilderijen, alle nieuws, alle beschrijvingen, en als niets zou overblijven dan de houtsneden die Masereel de laatste tien jaar gemaakt heeft, dan zou men dankzij die kunstwerken de wereld van vandaag kunnen reconstrueren.” Stefan Zweig. (Nobelprijs literatuur).



“Son art loyal de représentation, enraciné dans le réel quotidien, puise ses thèmes dans le foisonnement de la vie des hommes et de l’univers: des plaisirs et des peines, des malices, des facéties, expériences et folies, de la paille et du foin, des figues et du raisin, des fruits verts, des fruits doux, des roses et des gratte-culs, des choses vues, lues, sues, eues et vécues.” Romain Rolland.

(“Zijn eerlijke kunst om iets weer te geven, geworteld in de dagelijkse realiteit, put de thema’s uit de overvloed van het leven van de mensen en van het universum: van vreugde en verdriet, van grappen, ervaringen en dwaasheden, van stro en van hooi, van vijgen en druiven, van groene vruchten en zoete, van rozen en rozenbottels, van zaken die hij gezien heeft, gelezen, geweten, gehad heeft en geleefd.”)



“Was gut gemacht ist, scheint leicht gemacht zu sein.” Goethe.




Frans Buyens, de welbekende cineast en vriend van Frans Masereel, heeft drie fims over hem gedraaid. Ze zijn gerestaureerd en op één DVD verschenen.

Te bestellen: kelly@option-av.be : 26 €.

Ook te koop in sommige winkels: 25 €

Info tel: 02-6876309.





Tentoonstelling: Masereel en de kleur.

Tot 2 april 2006: in de Koningin Fabiolazaal, Jezusstraat 28 2000 Antwerpen.

Behalve ’s maandags alle dagen open van 10 tot 17 uur.

Geen opmerkingen: