En tot slot blikken we nog even terug op vorig jaar.
In de herfst van vorig jaar verscheen een merkwaardig boek: De school van de ongelijkheid. Ongelijkheid? Inderdaad, ons onderwijs scoort goed, handhaaft zich bij de koplopers, maar veroorzaakt ook een ongelijkheid die nergens groter is dan bij ons. ‘Beweging’ las het boek en geeft tekst en uitleg.
We weten het al een tijdje. Uit internationale vergelijkingen blijkt dat de Vlaamse 15-jarige scholieren op het vlak van wiskundige geletterdheid koplopers zijn in de wereld, net gevolgd door Hong-Kong en Finland. Ook op het vlak van leesvaardigheid en wetenschappelijke geletterdheid horen onze 15-jarigen bij de top drie in de wereld (na Finland en Korea). In geen enkel land halen zoveel leerlingen het hoogste leesniveau als in Vlaanderen. Daartegenover staat dat in geen enkel land het verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen zo groot is als in Vlaanderen. Er is ook geen ander land waar er zo'n sterk verband is tussen de leerprestaties van de 15-jarigen en de sociaal-economische status (beroep, opleiding, enzovoort) van hun ouders.
Volledige tekst: klik hier.
Standpunten van Welzijnszorg: klik hier.
ACOD-document: klik hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten